Många har uppmärksammat rapporten som visar att musikerna aldrig har tjänat mer pengar än idag och detta trots fildelningen. I kommentarerna till Rick Falkvinges inlägg påpekar vissa skribenter att siffrorna inte skulle vara relevanta eftersom de inte har inflationsjusterats.
Låt oss då pröva dessa invändningar med hjälp av SCB:s prisomräknare:
Enligt forskningsrapporten har intäktsförändringarna vad gäller livespelningar ökat från ca 800 MSEK (år 2000) till 1 100 MSEK (år 2008). Med inflationsjustering motsvarar 800 MSEK år 2000 ca 922 MSEK år 2008. Sålunda har kulturarbetarnas intäkter ökat totalt sett även om hänsyn tas till inflationen. Invändningarna håller sålunda inte.
De intäkter som mer eller mindre går direkt ner i kulturarbetarnas fickor har alltså ökat tack vare eller trots fildelningen. Däremot är det tveklöst så att plastbitsindustrins och insamlingsorganisationernas intäkter har minskat totalt sett och i relation till inflationen. Men det var väl inte industrins intressen som politikerna ville skydda när de införde integritetskränkande lagar som IPRED m.m.?!
Läs även andra bloggares åsikter om fildelning, musikindustrin, intäkter, upphovsrättsindustrin, övervakningssamhället
Pedagogiskt.
SvaraRadera---
En sak som jag fascineras av är hur musikindustrin genom att välja att krossa enskilda personers liv, lyckats vända folket så fullkomligt emot sig.
Hade de efter att ha vunnit ett större fildelningsmål valt att efterskänka delar av skadeståndet kunde de fortfarande framstått som mänskliga.
Istället valde man "juridiskt övervåld" som sin väg, genom att försöka ekonomiskt överväldiga enskilda individer då de invände mot anklagelser. Särskilt otaktiska var de då de beslutade sig för att ge sig på den ensamstående fembarnsmamma Patricia Santangelo (Santangelo vs RIAA).
Nu när i princip ingen uppskattar dem blir det istället "de tusen nålstickens död" som väntar. Hundratusentals par ögon letar aktivt efter svagheter hos RIAA och IFPI.
Det som dessutom inte finns med i dessa siffror är pengar som går direkt till artisten på ett eller annat sätt genom t.ex. donationer eller direktförsäljning av varor och tjänster.
SvaraRaderaJag misstänker nämligen att det är den inkomstvektor som inte bara ökar mest, utan som är den allra viktigaste för många mindre artister. T.ex. vet jag att 25-åriga brittiska symfonirocksbandet IQ på ett halvår har sålt mer av sin senaste skiva direkt från sin webbsida än de sålt av något av sina tidigare alster via gamla distributionsmetoder. Rimligen borde den siffran inte ens finns med i den här uträkningen, medan den är av absolut avgörande betydelse för artister av den storleksordningen.
"Däremot är det tveklöst så att plastbitsindustrins och insamlingsorganisationernas intäkter har minskat totalt sett och i relation till inflationen."
SvaraRaderaÄr du säker att insamlingsorganisationernas intäkter har minskat?