tisdag 22 juni 2010

Omfattas Bildt av lagen?

Från vänsterhåll hör vi nu högljudda krav på att Carl Bildt skall avgå, eller som det kallas på modern svenska "ta en time out".

Bildt tillhör inte mina personliga favoriter. Men till mina personliga favoriter hör oskuldspresumtionen som bl.a. är fastslagen genom Europakonventionen. Var och en skall ha en rätt att betraktas som oskyldig till dess hans skuld är bevisad bortom rimligt tvivel.

I sin iver att vinna politiska poäng hänvisar flera vänsteranhängare till Moderaternas etiska regler, varav det framgår att:

Den som befinner sig i en rättsprocess bör som regel ta en så kallad "time out" från förtroendeuppprag.


En som borde veta bättre är Bodström, men i valtider tillåts tydligen partiretoriken vinna företräde framför sans och balans.

Läs de etiska reglerna igen. Nyckelorden är "den som befinner sig i en rättsprocess". Såvitt jag känner till har Bildt ännu inte ens delgivits någon misstanke, än mindre har åtalt väckts. Inte per någon definition befinner sig Bildt i en "rättslig process". Inte ens utifrån Moderaternas etiska regler finns det därför skäl för Bildt att ta en time out.

Snälla advokat Bodström tillika f.d. justitieminister; Är rättssamhällets grundläggande skyddsregler så lätta att offra till fromma för partiretoriken? Är detta din och vänsterns syn på rättssäkerhet? Om så är fallet hoppas jag inte på någon framgång för de rödgröna i det kommande valet.

Fler i samma ämne:

Ekonomisten

Thomas Böhlmark

Sagor från Livbåten

3 kommentarer:

  1. Nja, nu är detta inte bara juridik. Inte handlar det hellre bara om moderaterna etikregler. Det handlar dessutom om hur partier (och media) behandlar denna kombination av politik och (misstänkt) brottslighet.
    Och om olika misstänkta politiker ska behandlas olika.

    Jag resonerar kring detta på min blogg.
    http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2010/06/har-carl-bildt-en-sarstallning.html

    Och jag resonerar kring integritetsbegreppet på detta ställe:

    http://lars-ericksblogg.blogspot.com/p/integritet.html

    SvaraRadera
  2. Tillägg.
    Betr din farhåga betr rättssäkerheten efter valet.
    Jag menar nog att rättssäkerheten ligger risigt till vilkendera sidan som vinner valet.
    Vi har att välja mellan pest eller kolera.
    De nuvarande riksdagspartierna behöver en rejäl väckarklocka för att inse att de inte är vår överhet utan våra tjänare. Och att vi vill ha rättssäkerhet och integritetsskydd. För vanligt folk.
    Samtidigt har vi en rättighet att kunna kolla de vi valt. De ska inte kunna sitta kvar oavsett vad de gör - eller underlåter att göra.

    SvaraRadera
  3. @Lars-Erick: Jag har ingen avvikande åsikt jämfört med din. Tycker dock att det blir löjligt genomskinligt när vänstern försöker vinna politiska poäng på detta samtidigt som man har en konstaterad fifflare i partiledning och som statsministerkandidat.

    SvaraRadera