tisdag 29 september 2009

Helikopterrånet och datalagring

Ofta har vi fått höra att olika integritetskränkande lagar behövs för att förhindra och bekämpa den grova brottsligheten. En sådan lag är den förväntade datalagringslagen.

Men pga den heta debatten har datalagringsdirektivet ännu inte blivit lag i Sverige. Men kan denna lag förväntas få någon effekt? Knappast. När det gäller helikopterrånet som framkommer nu från olika källor att polisen hade tillgång till fullständig information från den serbiska polisen redan för en månad sedan. Ändå gjordes inget för att förhindra rånet.

Eller var det så att polisen hade fått order om att förhålla sig passiv? Jag har noterat att Beatrice Ask har suttit i många TV-soffor efter rånet och talat om behovet av skärpt lagstiftning. Kan det vara så att politikerna ignorerade varningarna från den serbiska polisen för att använda rånet som en murbräcka inför implementeringen av datalagringsdirektivet med svensk lag?


Läs även andra bloggares åsikter om , ,

6 kommentarer:

  1. När man räknar samman alla repressiva påhopp och integritetskränkande lagar som kommit de senaste åren, där allt pekar på en ovilja att behålla oskyldighetspresumtionen intakt, så skulle det inte förvåna mig om du har rätt. Fortsätter det ett tag till så kommer vi nog att få se regelrätta falskflaggade operationer. Skapa ett problem, invänta den förväntade reaktionen, presentera "lösningen" = Något som folk annars aldrig hade gått med på.

    Jag skulle tro att om man ser sig om i världen historiskt så följer det ett gammalt mönster. Även Platons Staten gör sig påmint, hur tyrannen helt logiskt uppstår ur demokratin som en beskyddare när staten befinner sig i febertillstånd.

    /William T.

    SvaraRadera
  2. Götblads spångbräda till fastlandet ,meddelst "heroin-beslag där gotland är transitplats" är väl ett praktexempel på skapade problem som kräver omedelbar lösning. I Götblads fall renderade det en välbetald plats som galjon.

    G. Wistrand

    SvaraRadera
  3. Nu tror jag att du är litet väl konspiratorisk. Dessutom verkar regeringen ha mer att förlora på denna rånskandal än man har att vinna på en eventuell förändring i opinion gällande datalagring.

    Enligt vad jag har förstått så har också polisen vidtagit åtgärder, men senare avbrutit de åtgärderna alltför tidigt. Så i backspegeln verkar de ha varit en aning klantiga, men inte helt passiva.

    SvaraRadera
  4. Här är förresten ett färskt inlägg om datalagringsdirektivet som inte indexeras av bloggar.se: Möjliga vägar runt Datalagringsdirektivet

    SvaraRadera
  5. Men det om något skulle väl vara ministerstyre? Om det var så, vilket jag inte tror. Däremot verkar det finnas en ineffektivitet inom polisen som yttrar sig i att de inte lyssnar på tips och tar de tillvara. Om det sedan beror på att de inte vet vad man gör med tipsen eller om polisen har svårt att tro på andra än dom själva är oavsett vad ineffektivt.

    SvaraRadera
  6. @Tor: Visst är jag konspiratorisk. Inlägget skrevs sent på kvällen så jag tog mig viss frihet att ta ut svängarna.

    Det som ibland på ytan ter sig som klantighet kan i realiteten vara medvetet handlande. Men, men.... ta inte mina konspiratoriska tanka på alltför stort allvar.

    SvaraRadera