torsdag 29 juli 2010

Rödgrön oenighet om FRA

Farmor Gun och HAX rapporterar att de rödgröna är oeniga om hur de skall behandla FRA:s signalspaning efter en eventuell valseger.

Miljöpartiet tycks alltjämt vara motståndare till FRA, men sossarna anser att FRA skall få fortsätta att spana på vanligt folks privatliv. Socialdemokratiske Anders Karlsson - tillika ordförande i försvarsutskottet - säger:

– Vi har ju tidigare gjort den här spaningen i luften, och nu är det så att all trafik går via kabel för Sveriges rikes säkerhet så måste man ha en spaning. Den har vi haft i hundra år och den måste vi fortsätta ha.


Jaha, men Europadomstolen har ju redan i en dom från 1995 konstaterat att spaningen som skett i luften utan lagstöd var olaglig. Sossarna motiverar sålunda den utökade spaningen i kabel genom att åberopa ett lagbrott. Huvudlöst och ytterligare ett exempel på inkompetensen hos gammelpartiernas representanter.

Och det är inte bara frågan om FRA som splittrar de rödgröna. Jag gjorde en enkel sökning på Google som visar att de rödgröna inte tycks kunna enas om något alls. Skall FRA och övriga demokratifientliga lagar kunna bekämpas måste Piratpartiet in i riksdagen!!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

1 kommentar:

  1. Var kan jag läsa domen från 1995? Jag tvivlar inte på att den finns, och jag kan rentav ha hört talas om den, men mitt huvud räcker inte till för att lagra varenda rättskälla jag träffar på.

    Jag föreställer mig att det någonstans finns en wiki med den information jag efterlyser, och att man när som helst kan länka till lämplig sida i denna wiki för att dokumentera ett rättsfall.

    Med en sådan lösning borde det på sikt bli svårare för de politiska partiernas företrädare att ignorera gällande rätt. Visst, de lär förstås blunda ändå, men de kan inte ursäkta sig med att informationen är otillgänglig. Som det är nu vet ju inte ens våra egna var de kan läsa om saken.

    SvaraRadera