torsdag 20 augusti 2009

Etablissemanget Vs. Yttrandefrihet

Vågorna har gått höga i anledning av åklagaren Hillegrens kritik mot gällande rätt. Professor emerita Madeleine Leijonhufvud gav sig på sedvanligt sätt in i debatten utan eftertanke och krävde att regeringen skulle bryta mot grundlagen genom att sparka Hillegren för att denne hade utnyttjat sin grundlagsfästa rätt att kritisera lagstiftningen.

Leijonhufvud får nu skarp kritik från f.d. justitieministern Gun Hellsvik.

"Känsla och engagemang är bra, men auktoriteter som Madeleine Leijonhufvud borde låta känslan passera hjärnan innan hon uttalar sig och rekommenderar andra, i detta fall Beatrice Ask, att agera rättsvidrigt."


Bra rutet Gun!

På samma sätt som Mårten Schultz förfäras jag av den totala avsaknaden av känsla för grundläggande rättigheter som genomsyrar tidigare liberala media och bloggar.

"Vänta nu. Säger Sveriges största morgontidning att det är rätt beslut att ta ifrån en person hans arbetsuppgifter – för att han givit uttryck för en åsikt i media? Notera att det är enbart uttalandena i media som ligger till grund för DN:s ställningstagande. Ingen har påstått att åklagaren i fråga skulle missköta sitt uppdrag. DN är helt enkelt, för att uttrycka det i tryckfrihetstermer, glada över att en meddelare har drabbats av en sanktion"


Med sådana liberaler är det inte konstigt att staten inte darrar på handen när man skapar lagar som kränker integritet och yttrandfrihet. Detta kan man göra i den trygga förvissningen att även den mest liberala journalist/bloggare är en politiskt korrekt moraltant så snart man skrapar lite på ytan.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

5 kommentarer:

  1. Jag måste säga att jag uppskattar din blogg. den verkar dock inte likla populär som Schultz och Heidbrink vilket är lite tråkigt i mina ögon

    SvaraRadera
  2. @juristen
    En helt annan fråga - av vilken anledning har du Thomas Bodström på din blogglista (Bodströmsamhället)?

    Jag har sett den länkad här och var men aldrig brytt mig om att gå in och titta på något som verkade vara dedikerat till kritik av Bodström - det är ju att slå in öppna dörrar.

    Men idag gjorde jag det - och tamejfan, det är hans egen blogg!!??? Alltså, karln har så dåligt omdöme och är så mediekåt att han inte bara bloggar diverse smörja utan även har reklam för "Mina böcker", "Bodas Sport" och annat som jag inte ids titta på. Roliga timmen för en kille som aldrig blivit äldre än 13, i bloggformat. Ungefär.

    Av vilken anledning länkar du till honom?

    SvaraRadera
  3. @Michael: Jag länkar till Bodström eftersom jag är kritisk till hans idéer. Samtidigt har han ett stort politiskt inflytande. Av dessa skäl anser jag det som viktigt att följa hans inlägg för att kunna bemöta hans tokigheter och populistiska svammel. Alternativet vore att låta honom stå oemotsagd, vilket skulle vara värre.

    @Anonym: Tack för dina vänliga ord. Jag antar att det tar tid innan en blogg blir känd. Dessutom är Schultz och Heidbrink's bloggar bra, även om jag inte alltid delar Heidbrinks åsikter.

    SvaraRadera
  4. @juristen: Tack för klargörandet. Jag förstod inte att det var konsumentupplysning om mörkermännen du ägnade dig åt.

    SvaraRadera
  5. @Michael: Jo men, jag försvarar alltid konsumentintresset.

    SvaraRadera