måndag 1 juni 2009

Inga TPB-pengar till upphovsrättsindustrin

I SvD rapporteras att kronofogden inte hittar några nämnvärda tillgångar att utmäta för upphovsrättsindustrins krav på 30 000 000 kronor.

Ett av problemen som framhålls i artikeln är, att Carl Lundström har låtit folkbokföra sig i Schweiz. Detta är dock egentligen inte något problem. Schweiz har tillträtt den s.k. Luganokonventionen och enligt denna konvention skall en svensk dom erkännas och kunna verkställas i Schweiz. Emellertid är det upphovsrättsindustrin som själv har att ansöka om erkännande enligt det särskilda förfarande som beskrivs i Luganokonventionen. I skrivande stund är jag osäker på om det går att begära verkställighet under åberopande av en icke lagakraftvunnen dom.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

2 kommentarer:

  1. Jag frågar mig hur man ens i Sverige kan gå till kronofogden och begära utmätning av tillgångar för en icke lagakraftvunnen dom.
    Det låter lite som vilda västern i mina öron.

    Om du är jurist kanske du kan förklara. :)

    SvaraRadera
  2. Jag har utförligt förklarat detta i ett tidigare inlägg. Jag ger dig lagrummet som är 3 kap 6 § UB samt länken till mitt tidigare inlägg:

    http://juristensfunderingar.blogspot.com/2009/05/krav-mot-tpb-killarna-detta-galler.html

    SvaraRadera